Civil engineering model office: experience report on the eastern Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6425.2020.001.0002

Keywords:

Model office, Cross-sectional Themes, Engineering education, Active Learning

Abstract

This article summarizes the experience report of the implementation of a Model Civil Engineering Office in a university in the interior of the Amazon. The migratory flows encouraged by public policies, as well as the spontaneous ones, among several positive and negative consequences for the Amazonian cities, resulted in a disordered use and occupation of the soil and with high rates of self-construction and precarious housing in the region. In this sense, the Engineering Model Offices are presented as a possibility to provide specialized technical services to economically underfunded populations through the technical and scientific resources available at the Universities. In addition, the practice developed by students participating in a Model Office may configure the active method learning exercise, as required by the Engineering Course Guidelines, adopted in 2019. Based on experience report, this article presents the possibility The Model Office is a tool for institutionalizing project-based learning, which is an active learning method, in a Civil Engineering course. Through the focus group analysis technique, synthesizing the information through an ethnographic method, it is possible to confirm the hypothesis that the Model Office is a guiding means for the implementation of active learning methodologies, being an additional resource for teaching Cross-sectional Themes. in Civil Engineering, such as Environmental Education, Citizenship, Gender and Diversity, Accessibility and Human Rights.

Author Biography

Antonio Carlos Santos do Nascimento Passos de Oliveira, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Concluiu o 1° Grau na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Professora Maria Luiza da Costa Rêgo e o 2° Grau no Instituto de Educação do Estado Pará (IEEP), ambas públicas, sendo a última uma escola com ensino de magistério. Possui graduação em Engenharia Civil, com ênfase em Hidrovias, com término em 2011, na Faculdade Ideal (FACI) onde cursou com bolsa do Programa Universidade Para Todos - PROUNI. Na mesma instituição cursou Engenharia de Segurança no Trabalho, obtendo o título de Engenheiro de Segurança no Trabalho em 2014. É especialista em Ordenamento Territorial Urbano, pelo Núcleo de Meio Ambiente (NUMA), da Universidade Federal do Pará (UFPA), defendendo monografia em 2012. Possui Mestrado em Engenharia Civil, Concentração: Estruturas e Construção Civil, Linha de Pesquisa: Materiais e Componentes de Construção, pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil (PPGEC), do Instituto de Tecnologia (ITEC), da Universidade Federal do Pará (UFPA), o qual cursou com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), sendo defendida a dissertação em 2015. Em 2016, obteve o certificado Master of Business Administration (MBA) em Gerenciamento de Projetos, pela Fundação Getúlio Vargas (FGV), conveniada FGV-IDEAL, também em 2016 obteve o diploma de Mestrado em Engenharia de Produção, Concentração: Pesquisa Operacional, pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP), do Centro de Tecnologia e Geociências (CTG), da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor de magistério superior, da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa), lotado no Instituto de Geociências e Engenharias (IGE), tornando-se professor da Faculdade de Geologia, atuando no colegiado do curso de Engenharia Civil. Atua com disciplinas na área de Construção Civil, Urbanismo e Administração. Ministrou disciplinas na Faculdade de Geologia, Agronomia, Geografia e Engenharia de Minas e Meio Ambiente. Foi presidente do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Engenharia Civil IGE/Unifesspa, e coordenador e membro de projetos de pesquisa e extensão. 

Published

2020-01-07