Agribusiness and the internet of Things: challenges and opportunities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6425.2021.001.0002

Keywords:

Internet of Things, Ubiquitous Computing, Agribusiness

Abstract

For decades, agribusiness has been one of the main sources of economic and social sustenance in Brazil. The conditions of climate, soil and territorial extension; the large number of producers with productive potential and the joint efforts of public and private institutions directed to the scientific and technological development of the sector differentiate Brazil from its competitors and make it one of the largest agricultural producers and exporters in the world. The technological innovation called the Internet of Things (IoT) is gaining more and more space. The Internet of Things plays a key role in the development and innovation of agribusiness, which for decades has been one of the main sources of economic and social support in Brazil, requiring a discussion on how this phenomenon occurs and its consequences. The objective of this article is to present some definitions about the Internet of Things, ubiquitous computing (understood as the omnipresence of information technology) and its impacts on agribusiness. It is concluded that there is evidence that the Internet of Things is a determining factor for the potentialization, and consequently the expansion of agribusiness in Brazil.

Author Biographies

Raul Afonso Pommer Barbosa, Fundação Getulio Vargas

É Doutorando em Administração de Empresas na Fundação Getulio Vargas FGV-EAESP, bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, CAPES. Possui Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Pós-Graduado em MBA Gestão Empresarial pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Graduado em Administração de Empresas com especialização em Marketing e Empreendedorismo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP). Pós-Graduando em Docência do Ensino Superior pela Faculdade de Rondônia (FARO). Pós-Graduando em MBA Gestão Financeira, Controladoria e Auditoria pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). É aluno de iniciação científica da Fundação Oswaldo Cruz em Rondônia (FIOCRUZ-RO) no Laboratório da Plataforma Técnica RPT11G de Bioensaios de Malária e Leishmaniose (PBML). Tem experiência em Estatística Aplicada, Mensuração e Desenvolvimentos de Escalas, e Modelagem de Equações Estruturais nos softwares Smart-PLS 3 e AMOS-SPSS. É Tesoureiro eleito para 2020-2022 da Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - ANEGEPE. É membro associado da divisão ITE - Inovação, Tecnologia e Empreendedorismo da ANPAD - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração. Atua como pesquisador nos grupos de pesquisa Marketing and Consumption Lab (MCL/UNIR), Grupo de Pesquisa em Gestão da Inovação e Tecnologia (GEITEC/UNIR), Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação e Sustentabilidade da Amazônia (GEPISA/IFRO), Núcleo de Epidemiologia Clínica (NEC/FSL), Administração, Análise e Tecnologia de Informação (AATI/FGV) e líder do Clube de Astronomia de Rondônia (CAR/UNIR). Participou como membro do comitê científico do ICTM 2019 - 7th International Conference on ICT Management for Global Competitiveness and Economic Growth in Emerging Economies ICTM 2019 Wroclaw, Poland, October 21-23, da Universidade de Wroclaw na Polônia.

Artur Virgílio Simpson Martins, Instituto Federal de Rondônia

Doutorando em Administração pela UFPR-Universidade Federal do Paraná, na linha de pesquisa de Estratégia de Marketing e Comportamento do Consumidor. Mestre em Administração pela - UNIR (Universidade Federal de Rondônia). Possui graduação em Administração - ULBRA (Universidade Luterana do Brasil), Especialização em Metodologia do Ensino Superior - FCR (Faculdade Católica de Rondônia), além do MBA em Gestão Pública - Universidade Anhanguera de São Paulo. Atualmente é Professor de Administração do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia, Campus Porto Velho Zona Norte, onde leciona na modalidade de Pós-Graduação de Gestão Estratégica na Gestão Pública, MBA em Gestão de Planejamento Estratégico no Público, MBA em Gestão de Instituições Públicas, Tecnólogo em Gestão Pública e Tecnólogo em Gestão Comercial. As disciplinas ministradas são: Gestão Estratégica de Organizações Públicas, Planejamento e Gestão Estratégica, Marketing, Marketing Público, Teoria das Organizações e Administração Financeira e Orçamentária. É também Integrante dos grupos de pesquisa em Marketing and Consumption Lab (MCL-UNIR), Gestão da Inovação e Tecnologia - GEITEC, e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Inovação e Sustentabilidade - GEPISA.

Downloads

Published

2021-12-16