Leisure interests by university students enrolling on a graduation course in physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6654.2023.001.0001

Keywords:

Leisure, PE, Interests, College students

Abstract

The present study aims to present the leisure interests of university students entering the Physical Education graduation course. The study is characterized as descriptive and exploratory. The study included 71 university students from the first semester of the Physical Education course, 36 males and 35 females, freshmen in the two academic semesters of 2019. The instrument for diagnosing the leisure practices of young people was the Report of Daily Activities and Occupations. Regarding the leisure interests of the participants, it was possible to highlight that the interest in virtual leisure presented 90.1% among young people, followed by physical leisure activities (83.1%), social (74.6%) and intellectual (73 .2%) and the activities with less frequency were artistic leisure (40.8%), tourism (36.6%) and manual (32.4%). With these data, it is possible to observe the relationships of contemporary leisure and help leisure professionals to organize, plan and execute actions in leisure education, to form subjects with understandings on how to use their available time in a more active and positive way, since the motivations for the interests of leisure are built from the social relations of the social actors involved, because from our experiences and interests lived throughout our life history, it is possible to perceive how much leisure is connected.

Author Biographies

José de Caldas Simões Neto, Centro Universitário Dr. Leão Sampaio

Doutorando em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Mestre em Educação pela Universidade Regional do Cariri - URCA em 2019. Especialista em Gestão de Pessoas e Recursos Humanos pela FacuMinas (2023), Especialista em Nutrição Esportiva e Treinamento Desportivo pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio em 2015, Especialista em Gestão Escolar com ênfase em Psicologia da Aprendizagem pela Faculdade Evangélica do Piauí em 2014 e Especialista em Prática Docente do Ensino Superior pela Faculdade Integradas de Patos em 2013, Graduado em Licenciatura em Educação Física pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio em 2012.Técnico em Auxiliar de Fiscalização Ambiental pelo Instituto Tecnológico Brasileiro em 2017. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Lazer e Sociedade do Departamento de Educação Física da UNILEÃO desde 2016. Atualmente é Coordenador e Docente dos Cursos de Educação Física (Bacharelado e Licenciatura) na UNILEÃO e Gerente de Formação de Professores na SEDUC de Juazeiro do Norte-CE. Atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física, Lazer e Sociedade; Formação de Professores; Gestão de Lazer e Meio Ambiente e Corpo, Sexo e Gênero na Educação Física.

Maria Leciana da Silva, Centro Universitário Dr. Leão Sampaio

Especialista em Educação Física, Saúde e Lazer com ênfase em Gestão do Lazer pelo Instituto Federal do Ceará-IFCE em 2021. Especialista em Educação Física Escolar pela Faculdade Integrada de Patos - FIP em 2018. Graduada em Licenciatura em Educação Física pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio - UNILEÃO em 2016. Membro do grupo de pesquisa em Educação Física, Lazer e Sociedade do Departamento de Educação Física da UNILEÃO. Atua nas seguintes temáticas: Educação Física e Lazer, Educação emocional, Estresse e Educação. Atualmente, é professora da rede estadual de ensino e da rede municipal de Caririaçu-CE.

Marcos Antonio Araujo Bezerra, Centro Universitário Dr. Leão Sampaio

Mestre em Saúde da Criança e do Adolescente - UECE. Especialista em Fisiologia do Exercício e Grupos Especiais (UNILEÃO), Especialista em Nutrição Esportiva e Treinamento Desportivo (UNILEÃO), Especialista em Saúde Coletiva (FAVENI). Líder do Grupo de Pesquisa em Atividade Física e Saúde (GPAFS). Graduado em Educação Física (UNILEÃO).Graduando em Fisioterapia (UNICESUMAR). Docente dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física do Centro Universitário Dr. Leão Sampaio. Docente efetivo da rede pública municipal de Educação (Várzea Alegre, Ceará). O enfoque de sua pesquisa é: Determinantes de saúde da criança e do adolescente; Alterações do padrão ciclo sono-vigília; Atividade Física e Ritmos Biológicos.

Gabriel de Melo Rocha, Centro Universitário Dr. Leão Sampaio

Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio(2020).

Published

2023-09-05