Indiscriminate use of psychotropic drugs by users assisted in primary health care: an integrative literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6654.2023.001.0004

Keywords:

Primary Health Care, Psychotropics, Drug abuse

Abstract

Psychotropic medications correspond to drugs that act on the Central Nervous System (CNS) and that can lead to dependence, as they act by producing changes in behavior, perception, thinking and emotions, modifying the way of acting, thinking and feeling. They are prescribed to people suffering from emotional and psychic disorders or those with other types of problems that affect mental functions. Psychotropics are among the most prescribed classes of drugs in the United States and South Africa. This phenomenon seems to be worldwide, since studies carried out in other countries demonstrate high rates of its use. To evaluate the evidence available in the literature on the indiscriminate use of psychotropic drugs by users assisted in Primary Health Care (PHC). The present study selected as a method one of the resources of evidence-based practice, the integrative literature review, which enables the synthesis and analysis of scientific knowledge already produced on the investigated topic. As a strategy for a good structuring of the investigated object, the PVO mnemonic was used, in this case “P”: (Population), related to “PHC Users”; “V” (Variables): “Psychotropics”, and “O”, (Outcomes), referring to “Indiscriminate/abusive use”. The search for scientific materials was carried out using the main databases and virtual libraries such as “PubMed/MEDLINE”; “CINAHL”; “LILACS/BDENF; “SciELO. A total of n: 32 articles were found, which after passing the eligibility criteria, a sample of 13 studies was obtained for the integrative review. The inappropriate use of psychotropic drugs is a major Public Health problem. The study points to some results that have already been discussed in the literature, such as: the lack of preparation and scientific training of professionals in caring for users of psychotropic drugs and the existence of barriers to initiating and maintaining adequate treatment. The main complications of use are: dependence, panic attacks, depressive and schizophreniform conditions, amotivational syndrome with apathy, decreased energy and motivation, decreased cognitive capacity. Therefore, it is possible to conclude that the current medicalization of society has serious impacts, which make it necessary to promote the intelligent and cohesive use of medicines and to combat the indiscriminate use of these drugs.

Author Biographies

Elciane Alves Pereira Costa, Universidade Regional do Cariri

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Regional do Cariri (2008). Especialização em Saúde Mental pela Universidade Regional do Cariri. Atualmente é enfermeira do Centro de Atenção Psicossocial, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem, educação em saúde e comunicação.

Dennyura Oliveira Galvão, Universidade Regional do Cariri

Possui graduação em Nutrição pela Universidade Federal da Paraíba (1996), Especialização em Nutrição Enteral e Parenteral pelo GANEP - São Paulo (1996), Mestrado em Bioquímica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2002), e Doutorado em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) pela Universidade Federal de Santa Maria (2016). Realiza estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Biociências e Saúde na Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC, desenvolvendo a seguinte pesquisa: Resposta imunológica induzida por probióticos: uma revisão sistemática de literatura. Atualmente é professora titular da Universidade Regional do Cariri. Tem experiência na área de Nutrição, com ênfase em Nutrição, atuando principalmente nos seguintes temas: Cuidados Paliativos, Câncer, suporte Nutricional, Clinica e Saúde Coletiva.

Cicero Francivaldo Silva de Figueiredo, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Acre (2010). Atualmente é mestrando em biociências e saúde pela Universidade do Oeste de Santa Catarina. Tem experiência na área de Emergências Hospitalares e Intensivas, Saúde Pública ESFs, Saúde Coletiva, Atendimento à idosos acamados, Centros de Apoio Psico-Social - CAPS, (clínica), Preceptorias em Medicina da Família, Organização de Serviços Hospitalares (emergência), Palestras e aulas (convidado). Atua com ênfase na Medicina Emergencial, Intensiva e Preventiva.

Tayronne de Almeida Rodrigues, Faculdade de Juazeiro do Norte

Doutorando em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (PPGADT/UNIVASF). Mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável pela Universidade Federal do Cariri (PRODER/UFCA). Especialista em Metodologia do Ensino de História pelo Centro Universitário Venda Nova do Imigrante. Graduado em Filosofia e Pedagogia, com Segunda Licenciatura em História pelo Centro Universitário da Lapa (UNIFAEL). Professor da Educação Básica, atualmente exercendo o cargo de Técnico formador de professores da Secretária Municipal de Educação, Cultura e Tecnologia de Araripe. É Professor de Ciências Humanas da Escola de Ensino Médio em Tempo Integral Dona Carlota Távora em Araripe, exerceu o cargo de Diretor Administrativo da Escola de Educação Infantil e Ensino Fundamental Ananias Ferreira de Melo de Assaré (2021 a 2022). É Professor convidado da Faculdade de Educação do Piauí, nos cursos de educação. No ensino EAD exerceu o cargo de Tutor a distância do Curso de Especialização em Saúde Mental da Universidade Aberta do Brasil em parceria com a Universidade Regional do Cariri (UAB/URCA) (2021 a 2022). É membro do conselho editorial da Revista África e Africanidades (Qualis A4 2017-2020). Desenvolve pesquisas no campo da educação ambiental, agroecologia, desenvolvimento regional, bem viver. Compõe o Grupo de Pesquisa: Educação, Narrativas e Experiência Docente no Ensino Médio - (NARRATIVIDADES/UNIVASF) 

João Leandro Neto, Universidade Federal do Cariri

Doutorando em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (PPGADT/UNIVASF). Mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável pela Universidade Federal do Cariri (PRODER/UFCA), graduado em filosofia e pedagogia, com Segunda Licenciatura em História pelo Centro Universitário da Lapa (UNIFAEL), Segunda Licenciatura em Biologia pelo Centro Universitário Venda Nova do Imigrante (UNIFAVENI). Especialista em Gestão Escolar e Gestão de Políticas Públicas. Atualmente é professor efetivo da rede municipal de Araripe-CE, atuando como técnico formador de professores de Ciências da Natureza, possui ampla experiência no ensino superior atuando como professor do Centro Universitário Maurício de Nassau - Juazeiro do Norte, nos cursos de publicidade e propaganda, terapia ocupacional e fonoaudiologia, é Tutor a Distância da Especialização em Direito Administrativo e Gestão Pública da Universidade Aberta do Brasil em convênio com a Universidade Regional do Cariri (UAB/URCA), membro do Conselho Editorial da Revista África e Africanidades (Qualis A4 - 2017-2020). Membro Titular do Comitê de Ética em Pesquisa do Centro Universitário Maurício de Nassau - Juazeiro do Norte. Realiza pesquisas com temas voltados à educação escolar quilombola, patrimônio histórico e ancestralidade na Escola Santa Verônica (Comunidade Quilombola do Sítio Arruda em Araripe-CE), pesquisa esta que lhe rendeu o selo professor transformador em 2020, pela Base2Edu e Bett Educar. 

Published

2023-09-05